Беларусь стала 48-й краінай, якая далучылася да Балонскай канвенцыі. Такое рашэнне прынялі міністры адукацыі дзяржаў агульнаеўрапейскай прасторы на саміце ў Ерэване.
Беларускую дэлегацыю ўзначаліў міністр адукацыі Міхаіл Жураўкоў. У яе склад уваходзіў і рэктар БДУ Сяргей Абламейка.
Адзначым, з моманту падачы заяўкі Беларусі для ўдзелу ў гэтай агульнаеўрапейскай адукацыйнай праграме прайшло амаль пяць гадоў. Айчынныя эксперты гэтым часам бралі ўдзел у шэрагу міжнародных семінараў, якія рэалізуюцца ў рамках дзейнасці Балонскага сакратарыята. Распачынанні, звязаныя з укараненнем прынцыпаў Балонскай дэкларацыі, знайшлі сваё адлюстраванне ў шматлікіх афіцыйных дакументах: у загадах Міністэрства адукацыі нашай краіны, Дзяржаўнай праграме развіцця вышэйшай адукацыі на 2011–2015 гады, праграме дзейнасці ўрада Беларусі на 2011–2015 гады і г. д.
За час абмеркавання новай мадэлі адукацыі выявіўся шэраг прыхільнікаў і не менш яе супернікаў. Што ж гэта за выратавальны круг – Балонскі працэс?
Мяркуецца, што з далучэннем да Балонскага працэсу актывізуюццца стажыроўкі студэнтаў у еўрапейскія ВНУ. Мабільнасць з’яўляецца ключавым імператывам гэтай мадэлі, і розныя паездкі – частка студэнцкага жыцця.
Даведачная інфармацыя паказвае, што Балонскі працэс – гэта збліжэнне і гарманізацыя сістэм вышэйшай адукацыі краін Еўропы з мэтай стварэння адзінай еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі. Для таго, каб да яго далучыцца, краіна-ўдзельніца бярэ на сябе абавязальніцтвы: бясплатна выдаваць усім выпускнікам універсітэтаў еўрапейскія дадаткі да дыпломаў бакалаўра і магістра (адзінага ўзору), рэфармаваць нацыянальную сістэму адукацыі ў адпаведнасці з асноўнымі палажэннямі Балонскай дэкларацыі, якая была падпісана ў 1999 годзе ў Італіі, і г. д.
Правядзенне адукацыйных рэформаў выгаднае любой еўрапейскай дзяржаве. Гэта прадыктавана ў першую чаргу свабодным перасоўваннем працы (працоўнай сілы), тавараў і капіталу. Адгэтуль і паўстала неабходнасць у параўнальнасці кваліфікацый у галіне вышэйшай адукацыі.
Наша краіна далучаецца да Балонскага працэсу зыходзячы з відавочных матываў. Сістэма адукацыі Беларусі мае еўрапейскія карані. Узаемадзеянне з адзінай адукацыйнай прасторай Еўропы мяркуе агульнапрынятыя правілы, якія павялічваюць прывабнасць і канкурэнтаздольнасць нашай нацыянальнай адукацыі ў сучасным свеце. У прыватнасці, у Беларусі рэалізавана двухступеньчатая сістэма навучання, ёсць бакалаўрыят (3–5 гадоў навучання ў залежнасці ад спецыяльнасці) і магістратура. Плануецца, што ў будучыні значная частка магістарскіх курсаў у краіне будзе выкладацца на англійскай мове. Увогуле, інтэграцыя Беларусі ў Балонскі працэс спросціць кантакты нашага ўніверсітэта з еўрапейскімі партнёрамі ў галіне адукацыі і культуры.
Што дасць далучэнне да Еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі? Прызнанне ў еўрапейскіх краінах дыпломаў і кваліфікацый, атрыманых у Беларусі, магчымасць вучыцца ў іншых універсітэтах, а таксама аўтаномію і непахіснасць акадэмічных свабод.
Як вядома, ідэальнай адпаведнасці прынцыпам Балонскага працэсу няма ні ў адной краіне. Усюды ўлічваюцца спецыфічныя асаблівасці дзяржавы, пранцыпы пабудовы яе адукацыйнай сістэмы.
Ідэі стварэння еўрапейскай універсітэцкай супольнасці і адзінай Еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі зыходзяць ад найстарэйшага ў Італіі Балонскага ўніверсітэта. Яшчэ ў 1986 годзе, рыхтуючыся да 900-гадовага юбілею, кіраўніцтва ВНУ звярнулася да ўсіх універсітэтаў Еўропы з прапановай прыняць Вялікую хартыю ўніверсітэтаў – Magna Charta Universitarum. Ідэя была з запалам падхоплена, і падчас юбілейных імпрэз у 1988 годзе гэты дакумент, які абвяшчае ўніверсальныя і непераходныя каштоўнасці ўніверсітэцкай адукацыі, а таксама неабходнасць цесных сувязяў паміж імі, быў падпісаны рэктарамі 80 вышэйшых навучальных устаноў. У 1999 годзе на радзіме Magna Charta, у Балонні, адбылася гістарычная Першая канферэнцыя трыццаці еўрапейскіх міністраў адукацыі. Прынятая імі дэкларацыя «Зона еўрапейскай вышэйшай адукацыі» вызначыла асноўныя мэты, якія вядуць да дасягнення супастаўнасці і, у канчатковым выніку, гарманізацыі нацыянальных адукацыйных сістэм вышэйшай адукацыі ў краінах Еўропы. З гэтай дэкларацыі і пачынаецца Балонскі працэс.
Жанна ВАСАНСКАЯ
Дзесяць асноўных кірункаў Балонскага працэсу
(10 Bologna Action Lines):
- Прыняцце сістэмы агульназразумелых, параўнальных кваліфікацый (ступеняў).
- Укараненне двухступеньчатай сістэмы вышэйшай адукацыі (бакалаўрыят – магістратура).
- Выкарыстанне сістэмы заліковых адзінак (акадэмічных крэдытаў), колькасць якіх залежыць ад аб’ёму гадзін па дысцыпліне, і адлюстраванне навучальнай праграмы ў дадатку да дыплома, узор якога распрацаваны ЮНЕСКА.
- Развіццё акадэмічнай мабільнасці студэнтаў, выкладчыкаў і адміністрацыйна-кіраўнічага персаналу.
- Узаемнае прызнанне кваліфікацый і адпаведных дакументаў у галіне вышэйшай адукацыі, забеспячэнне аўтаномнасці ВНУ.
- Развіццё еўрапейскага супрацоўніцтва ў галіне забеспячэння якасці вышэйшай адукацыі.
- Навучанне на працягу ўсяго жыцця.
- Актывізацыя ўдзелу ВНУ і студэнтаў у развіцці Балонскага працэсу.
- Узмацненне еўрапейскага складніка ў сістэме вышэйшай адукацыі Еўропы.
- Увядзенне дактарантуры ў агульную сістэму вышэйшай адукацыі (у якасці трэцяга ўзроўню); аб’яднанне Еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі і Еўрапейскай прасторы навуковых даследаванняў.